Home staging: Jak prodat nemovitost za nejvyšší cenu
22. květen 2019
Home staging se pomalu ale jistě dostává do popředí i na českém realitním trhu. Přestože se může zdát, že jde o novou službu, její původ sahá až do 70. let minulého století. Home staging je efektivní způsob, jak před prodejem nemovitosti zvýšit zájem kupujících a prodejní cenu až o několik procent.
Co je to home staging
Jak ale docílit zvýšení prodejní ceny nemovitosti před prodejem? Při home stagingu se provádí vhodné úpravy, které zajistí nemovitosti co největší exkluzivitu. Služba kromě úklidu bytu zahrnuje také dekorativní úpravy, naaranžování nábytku či vymalování stěn na bílo nebo do neutrálního odstínu. Velmi důležitou roli hraje také správné světlo. Proto probíhá focení s profesionálním fotografem, nejčastěji ve dne za slunného počasí a případně ještě s pomocným nasvícením. Při samotných prohlídkách pak hraje roli také vůně i správná teplota.
Proč home staging? Koupě bytu či domu bývá zejména emocionální záležitostí. Při prohlížení inzerátu, respektive nemovitosti většinou vyhrává první dojem. A právě co nejlépe zapůsobit na první dojem je jedním z hlavních cílů home stagingu. Potenciální zájemci si tak lépe dokážou představit bydlení v dané nemovitosti. V souvislosti s tím vzroste zájem kupujících a tím pádem také cena bytu, která může vzrůst i o několik procent.
Home staging, rekonstrukce a interiérový design
Proč se v tomto případě nejedná o rekonstrukci? Protože se přitom nezasahuje do dispozic bytu ani se neprovádějí žádné stavební úpravy. Od interiérového designu se také liší. V interiérovém designu se pracuje především s představami a vkusem klienta. Naopak při home stagingu jde veškerý vkus majitele bytu stranou. Na fotografiích bytu by neměly tedy být žádné osobní věci či rodinné fotografie. Byt by i tak měl vypadat čistě, vzdušně a útulně, veškeré rušivé elementy by měly být odstraněny.
Jak to probíhá
Ve většině případů patří home staging mezi realitní služby, které jsou již zahrnuty v provizi realitní kaceláře. Veškeré úpravy zároveň probíhají po domluvě s majitelem bytu. Ten obdrží instrukce, jak má byt připravit, a poté specialista s fotografem doladí potřebné detaily. V případě vyklizených bytů se byt vhodně vybaví provizorním nábytkem, aby působil útulně. Rozsah úprav samozřejmě závisí na stavu nemovitosti a především na domluvě mezi majitelem bytu a specialistou.
Více zájemců, rychlejší prodej, vyšší cena
Když se podíváte například na některý z realitních portálů, zjistíte, že se hemží inzeráty s nekvalitními fotografiemi a nevkusně upravenými interiéry včetně osobních věcí a leckdy i nepořádku. Takovéto inzeráty převažují nad těmi více profesionálními. A v tom tkví konkurenční výhoda home stagingu. Inzerát tak nejen že vynikne mezi ostatními, ale přiláká i větší vlnu zájemců. V souvislosti s tím se otevírají možnosti ohledně výsledné prodejní ceny.
Ostatně podle zahraničních průzkumů se byty po home stagingu těší nejen většímu zájmu, ale ve většině případů se prodávají rychleji a za vyšší prodejní cenu.
My jsme jej v M&M reality využili při přípravě projektu exkluzivního bydlení v centru Plzně Rezidence Dobrovského. Můžete se tím inspirovat.